Повышение продаж через Интернет: рейтинг технологий онлайн-маркетинга
В настоящее время бизнес не может обойтись без использования интернет-технологий в маркетинге. Широкий спектр услуг по продвижению сайтов предлагается интернет-агентствами, но прежде чем принимать предложения, важно изучить инструменты интернет-маркетинга самостоятельно.
Возникает вопрос: "Когда и откуда приходят покупатели к ваши конкурентам или лидерам в вашем сегменте рынка?", что является ключевым в области продвижения сайта. Применение опыта конкурентов может привести к значительному успеху.
Как увеличить продажи в интернет-магазине?
Важно, чтобы ваш интернет-магазин использовали как можно больше заинтересованных платежеспособных клиентов с высоким средним чеком, чтобы он работал эффективно. Рассмотрим несколько способов, как достичь этого:
-
Увеличить конверсию.
Многие посетители вашего сайта не делают покупки не потому, что им не понравился товар или его стоимость. Один из эффективных способов повышения конверсии - отправлять покупателям письма-напоминания о товарах, лежащих в корзине, подобно тому, как делают Ozon и Lamoda. Это может повысить вероятность совершения покупки и лояльность пользователей, которые видят обратную связь с магазином. Практика показывает, что до 12% пользователей забывают о товарах в корзине, если им не присылать напоминания.
-
Увеличить трафик.
Не все источники трафика являются источниками покупателей, часто они приводят случайных посетителей. Для повышения конверсии необходимо отслеживать статистику продаж в привязке к источникам трафика и оптимизировать их. Мобильные приложения также могут привести дополнительный трафик, учитывая, что 25-30% пользователей Рунета делают покупки через них.
-
Оптимизировать стоимость перехода.
Стоимость перехода, умноженная на конверсию из пользователя в клиента, дает стоимость получения одного клиента. Важно оценивать, сколько стоил вам новый клиент и каким образом вы его получили. Кроме того, важна «стоимость клиента» - сумма всех его покупок на вашем сайте. В идеале, она должна значительно превышать средний чек.
Необходимо запомнить, что для эффективной работы интернет-магазина нужно привлекать заинтересованных клиентов, повышать конверсию, увеличивать трафик и оптимизировать стоимость перехода. Для повышения эффективности ваших продаж на сайте, следует использовать вышеперечисленные рекомендации.
Рейтинг интернет-маркетинговых инструментов
Чтобы понять, какие инструменты интернет-маркетинга набирают наибольшую популярность в сфере продаж через Интернет, достаточно взглянуть на статистику поисковых запросов на сервисе wordstat.yandex.ru. В порядке убывания интереса к ним можно составить следующий рейтинг:
1. SEO
This technique aims to optimize the site by providing unique content with a well-selected and distributed set of keywords (key phrases) that is oriented towards search engine robots. Competitors work daily on getting their online stores to be on the first pages of search engines. SEO takes about 75% of the conversion growth, so it's worth investing money into SEO-specialists and copywriters who can create high-quality texts with the necessary volume and content for your website.
2. Contextual advertising
This is a type of advertising aimed at a specific audience, based on their search queries. It includes banners and targeted ads. Contextual advertising increases conversion rates by up to 20% due to its "direction" on the target audience that is already interested in specific products or services.
3. Link exchange (partnership programs)
For online stores, link exchange is a system for selling your products through the website of a partner company and vice versa. It makes sense for partners with similar turnovers, visits, and themes. For example, if you sell children's clothing online, you can exchange links with a store that sells soft toys. Partnership programs can also work on different terms: for example, an unknown brand reaches an agreement with a large online store to sell their goods on its platform for significant payouts. In practice, this is marketing by means of a more prominent brand.
4. Banner advertising
This method is mainly used for the advertisement of a company's brand rather than for the purpose of making direct sales. Banner advertising varies in conversion rates from 1% to 20%, but it is always financially costly, so it should be part of a comprehensive promotion strategy. Here, as nowhere else, the visual component is essential, so don't skimp on designers' work. Non-professional banners can undermine your company's image.
5. SMO
This is a progressive marketing method that reflects the modern trend of "indirect" advertising. Through SMO, businesses attract customers through social media. Advertising on social networks allows companies to create a special atmosphere of trust with users, identify their needs, obtain feedback on products and services. By ordering such a service from professionals, in about six months one can achieve an average profit growth of up to 35%. Typically, a company's social network page contains, in addition to links to products and services, entertainment information targeting specific audiences. This allows businesses to retain potential customers' attention and increase their loyalty to the brand.
6. Direct internet marketing
This technique involves promotional emails sent to already existing customers through subscription. Its effectiveness depends on the proper presentation of materials. Emails should be properly built, look equally good on all gadgets and not have issues with link transitions. Otherwise, customers will not want to read subsequent emails, and they will unsubscribe. Therefore, although at first glance such mailings may seem easy to make, it's better to entrust them to the same agency that deals with your internet marketing promotion.
The ranking provided is not unambiguous in terms of the effectiveness of internet marketing tools. For example, SEO is a very broad concept that combines a significant number of promotion methods, whereas direct internet marketing is an extremely simple and straightforward way of increasing sales, so information about the latter is searched for less often.
Фото: freepik.com